22. juni 2015

Gæsteblogger: Michelle har været til Le Mans med teltet.

Michelle Klitgaard Jørgensen, ægtefællen Stefan og et hold venner har været på voksentur til Frankrig, for at se racerløbet i Le Mans.

- I marts måned tog vi en rask beslutning om, at min mand og jeg, sammen med et vennepar ville tage til Le Mans i Frankrig. Vi fik hurtigt købt billetter og arrangeret børnepasning.

- Forventningens glæde var stor, da vi satte kursen mod Frankrig torsdag den 11. juni 2015. Første stop var ved vores venner i Randers, hvor bilen blev pakket bil om, så vi var klar til at køre kl. 14.30. Vi kunne lige akkurat have det hele i vennernes Citroën C4. Det føltes lidt trangt i bilen, da vi selv kører Volvo V70. Men vores beslutning om, at det var C4’eren vi skulle køre i, var lettere at leve med, da den viste sig, at kunne køre til Le Mans på en enkelt tankfuld.

- Efter et lille pit-stop ved grænsebutikkerne i Tyskland, hvor der blev tanket drikkevarer og slik til turen, var kørslen koncentreret. Med kun et par strække-ben-pauser indimellem. Vi nåede Paris kl. 5 fredag morgen, og kl. 8 ankom vi i Le Mans. Vi havde bestilt plads på campingområdet Beauséjour og sikkerhedsprocedurerne var på plads, da vi ankom. Vores rygsække og bagagerummet blev tjekket. Der var allerede kommet rigtig mange telte, campingvogne mv.. En ung pige på cykel anviste os en ledig plads.

- Efter opsætningen af teltet, valgte vi som det første at se racerbanen. Vejret var overskyet men varmt, så det lange tøj blev skiftet til sommertøj. Jeg blev noget overrasket over, hvor stort området i virkeligheden er. Det var meget imponerende. De forskellige bilmærker havde biler udstillet, der var forskellige boder, og  vi var ude at gå på banen og på pitwalk, hvor pitten var åben for tilskuere. Herefter gik vi tilbage til lejren, for at få en tiltrængt lur. Det var godt timet for det begyndte at regne kraftigt.

- Om aftenen tog vi ind til Le Mans by, hvor der var parade. De forskellige kørere blev kørt rundt i åbne biler, mens de vinkede og kastede forskelligt merchandise ud. Motorcykler, veteranbiler mv. deltog også i paraden. Det var lidt af et tilløbsstykke, og byens gader var fyldt med klappende og hujende mennesker. På vej hjem til lejren kørte vi en tur rundt på den del af banen, som normalt er almindelig offentlig vej, f.eks. Mulsanne-langsiden. Aftenen blev sluttet af i rundkørslen ved Beauséjour-lejren. Her var der mange mennesker forsamlet, og der blev opfordret til at brænde dæk af.

- Planen var at vi skulle sove længe lørdag, så vi var klar til racerløb. Det gik desværre ikke sådan. Jeg vågnede 7.30. For det første var det rigtig varmt i teltet; der var høj solskin udenfor, og for det andet var racerbilerne i gang med morgentræningen. Dette kunne tydeligt høres i lejren, så det var umuligt at sove.

- Vi brugte dagen til afslapning, og på at kigge på telte i lejren. Vores britiske genbo boede i et Vango Icarus lufttelt, og vores danske naboer boede i et Outwell Indiana 8. Herudover var pop-up telte og pavilloner vældigt populære. Andre havde taget skridtet fuldt ud og havde generatorer, fjernsyn og oppustelige sofaer med. Så kunne der også blive set Le Mans, selvom man ikke lige var ved banen.

- Vi sad klar i Porsche-kurven til start kl. 15.00. Hvor var det bare en fantastisk oplevelse. I løbet af dagen flyttede vi os rundt forskellige steder på banen, bl.a. sad vi både før og efter Dunlop-broen. Det var en god idé, at placere sig så man kunne se de store skærme, der var sat op. På denne måde kunne man også følge med i løbet andre steder på banen. Hele dagen var der bagende varmt, og en masse mennesker var mødt op. Efter lidt aftensmad og et lille hvil kørte vi ud til Arnage og Mulsanne-langsiden. Det var en meget speciel oplevelse, at se racerløb i mørket. Vi sad derude indtil vi valgte at gå til ro omkring kl. 3.00.

- Vi vågnede sent søndag formiddag. Så dagen gik med at pakke lejren sammen. Kl. 12.30 ville vi køre til Porsche-kurven, for at se det sidste af løbet. Vi måtte opgive pga. kø ud af campingområdet. Vi valgte derfor bare at vende næsen hjemad, efter at have siddet i kø i campingområdet i halvanden time. Vi havde alt i alt en dejlig tur med masser af sol, larmende racerbiler og en fantastisk stemning, som helt klart skal opleves.

Campingpladsen/lejr:

Beauséjour, Le Mans. Teltene lå rigtig tæt, som man typisk gør ved disse arrangementer. Jeg kan godt forstå, at mange valgte at medbringe kemiske toiletter og alternative bademuligheder. Der var stort set hele tiden kø til både toilet og bad. Forholdene var trange og snavsede. Blufærdigheden og lugtesansen kunne man godt pakke væk, da alt var unisex.

Teltet på turen:

Vi rejste med vores Robens Mescalero tipi. Lille pakkestørrelse og polycotton, så det ikke blev for varmt i teltet.